İyi Kitap

Yalın, esprili bir dil kurmak için sözcükler tasarrufla kullanılırken; resimler kahramanların duygularını, niyetlerini çok iyi nakşediyor. Böylece korkutucu, keskin çizgileri olan bir masal; zihnimizde farklı bakabilmenin olanaklarıyla
yeniden biçimleniyor.

Yazan: Melek Özlem Sezer

Bazı kitaplar öyle canlı bir dünya yaratır ki o dünya içimize sığmaz, dışımızda da görmek isteriz. Sonra da içine girip özgürce dolaşma ve orada olgunlaştırdığımız fikirlerle kendimizi yeniden tasarlama ihtiyacı hissederiz. Bundandır ki Gözün Nakışı masalında, Çin sarayındaki balo salonunun duvar resimleri için Çinli emektar ve uyanık Batılı ressam yarışır da kazanan, bir yıl verip olağanüstü bir dünya yaratan Çinli değil de onun karşısına bir ayna koyan Batılı olur. Michael Ende’nin Bitmeyecek Öyküsü’nde, Bastian, kitaptaki hayatın o okudukça başladığı hissine kapılır. Richard Byrne’nin yazdığı Bu Kitap Benim Köpeğimi Yedi! ise kitabı başımıza her an olağanüstü bir macera getirebilecek bağımsız bir varlık olarak algılar.
Thierry Robberecht de bu vazgeçilmez fanteziye özgün olduğu kadar akıllı, akıcı ve dinamik bir yorumla katılıyor. Koyunların korkulu rüyası olduğu kitap raftan yere sertçe düşünce, içindeki kurt dışarı fırlıyor ve korkma sırası ona geliyor. Nasıl korkmasın, kedi yalana yalana kurda bakıyor. Üstelik ona, yalnızca kitaptayken korkunç bir masal kurdu olduğunu hatırlatıyor. Bizimki koşup kitabına geri dönmeye debeleniyor ama keyfince otlamak isteyen koyun onu içeri almıyor. Kedi peşindeyken soluk soluğa koşturduğu diğer kitaptan da kurtlar tarafından, ihtiyaçları varken yanlarında olmadığı gerekçesiyle; bir başkasında balo kıyafeti giymediği ve dinozorların kitabından o çağa uymadığı için kovuluyor. Derken kendini bir kitabın ormanında buluyor ve mutlu mutlu dolaşırken devrilmiş bir ağacın üstünde oturmuş ağlayan kırmızı elbiseli küçük bir kızla karşılaşıyor. Kız tahmin ettiğiniz gibi karşılaşmayı umduğu kurt yoluna çıkmadığı, bu yüzden öyküsünü tamamlayamadığı için ağlıyor ve yine kolayca tahmin edilecek sona doğru gidiyorlar. Ama bu o kadar tatlı anlatılıyor ki hele kurda sarıldığı sahne, kurdun şaşkın, üzgün bakışı… Yalın, esprili bir dil kurmak için sözcükler tasarrufla kullanılırken; resimler kahramanların duygularını, niyetlerini çok iyi nakşediyor. Böylece korkutucu, keskin çizgileri olan bir masal; zihnimizde farklı bakabilmenin olanaklarıyla yeniden biçimleniyor. Kitaptan Düşen Kurt öyle sevimli ki insan onu tıpkı Kırmızılı Kız gibi kucaklamak istiyor!

Kitaptan Düşen Kurt Thierry Robberecht Resimleyen: Gregoire Mabire Türkçeleştiren: Ömer Erduran Remzi Kitabevi, 28 sayfa

Kitaptan Düşen Kurt
Thierry Robberecht
Resimleyen: Gregoire Mabire
Türkçeleştiren: Ömer Erduran
Remzi Kitabevi, 28 sayfa

Bu yazıyı beğendin mi? Paylaş!

About The Author

21 Aralık 1971’de doğdu. Hacettepe Üniversitesi’nde ekonomi okudu. Ankara Üniversitesi Kadın Çalışmaları Anabilim Dalı’nda yüksek lisans yaptı. Osmangazi Üniversitesi Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü’nde masal analizi dersleri verdi. Milliyet Çocuk (Miço) dergisinde köşe yazarlığı yaptı. TRT radyolarına masal programları hazırlayıp sundu. Şiir, öykü ve masal alanlarında uğraş veriyor. Yaşamını senaryo yazarlığı ve seslendirme yaparak kazanıyor. 1998 Cemal Süreya, 2000 Behçet Aysan ve 2011 Nüzhet Erman Şiir, 2001 Arıburnu En İyi Uzun Metrajlı Film Öyküsü, 2010 Oğuz Tansel Halk Bilimi ödülleri var. Kitapları: Şiir: Derin, Söğüt Sefareti, Söğüt Sefası Meyhanesi, Yusuf ile Zeliha, Sözcük Dülgeri Ali (Azerbaycan), Nefser Araştırma-İnceleme: Masallar ve Toplumsal Cinsiyet, Masal Masal Matitas (Yetişkinler için masal antolojisi) Çocuk Kitapları: Sakız Çiğneyen Kedi, Eldivenlerimi Kim Çalıyor? Büyüklere Mektuplar, Büyüklerle Dalga Geçme Dersleri, Karagöz’ün Gölgesini Kim Çaldı? Eyvah Gölgeler Değişiyor, Ejderhamın Sevdiği Oyunlar, Dolapta Kim Var, Benim adım On üç, Uuuu, Yokoko, Sordum Durdum, Şiir Yazdım Masal Sandım

Yorum yaz